Journal Club Guide / ジャーナルクラブ実施要領(90分)

HRM in Japan — Reading, Critique, and Transfer / 日本のHRM:講読・批判・転用

0. 前準備 / Before class(5–15分)

学生への依頼(1本選んで軽く準備):
- 1行サマリー(18語以内)
- 図表ID ×2(各1文で「なぜ重要か」)
- 限界2点(識別/前提から1つ+測定/選抜から1つ)
- What-if 質問 ×1(「Xが変わったら結論は保つ?」)

What to prepare (choose ONE paper):
- 1-line claim (≤18 words)
- 2 figure/table IDs (+ one-sentence why each matters)
- Two limitations (one on identification/assumptions; one on measurement/selection)
- One “what-if” (Would the result hold if X changed? Why?)

当日のミニ役割(交代制) / Mini-roles (rotate):
Timekeeper(時間管理) / Skeptic(批判担当) / Scribe(記録担当)


1. 進行全体 / Session flow(90分)

A. クイック同期 / Quick sync(15分)

  • 自己紹介 & 1行サマリー(3分)
    Each says their 1-line claim (≤10 sec).
  • 図表フラッシュ(7分)
    Each shows 2 figure/table IDs (~60 sec per person).
  • 用語のすり合わせ(5分)
    Agree on 3 key terms (英語 + 日本語):
    seniority wages(年功賃金), lifetime employment(終身雇用), non-regular(非正規), identification(識別), parallel trends(並行トレンド) など。

B. ディープダイブ ×2 / Deep dives ×2(25分 × 2)

各ラウンドの流れ / Per round (25’): 1. Reconstruct(設計の再構成・6’)
- 90秒ピッチ → DID / IV / RD / panel FE / decomposition など識別を板書で再構成
- 90-sec pitch → Rebuild identification on board. 2. Weakest link(最弱前提の検証・8’)
- Skeptic が1つの前提を指名し、破れたときのバイアス方向を予測
- Skeptic picks one assumption; predict bias direction if it fails. 3. Generalize(外挿・6’)
- 1次元(国/時期/産業/コホート)を変え、効果が +/0/– になる根拠を議論
- Change one dimension; argue +/0/– with reasons. 4. What would convince you?(確証テスト・5’)
- 追加テスト1つだけ(placebo/異質性/別データ など)
- Propose exactly one extra test (placebo/heterogeneity/alt. data).

役割は毎ラウンド交代 / Rotate Timekeeper–Skeptic–Scribe each round.

C. 転用&まとめ / Transfer & wrap(25分)

  • Japan ↔︎ Germany 転用プラン(15’) / Mini-application (15’)
    1. Context gap(制度・文化・データ)
    2. Minimum design(識別と主要指標)
    3. Risk check(主バイアスと対処)
  • Scribe報告(5’) / Scribe’s readout (5’)
    3行:結論 / 設計 / リスク
  • Exit ticket(5’)
    1. 学んだこと / One new thing
    2. 不確かな前提 / One assumption unsure about
    3. 来週やるテスト / One test I’ll run next week

2. 役割チェックリスト / Role checklists

Timekeeper — 「残り2分」を必ず宣言 / Announce “two minutes left”.
Skeptic前提は1つに絞る(並行/排他/連続性/測定/選抜) / Choose one assumption.
Scribe名詞+図番のみ記録、最後に3行要約 / Noun phrases + figure IDs; 3-line summary.


3. ワンスライド様式 / One-slide template

  • 1行サマリー / Claim(≤18 words)
  • 設計 / Design:☐ DID ☐ IV ☐ RD ☐ panel FE ☐ decomposition ☐ other
  • 図表 ×2 / Figure–Table IDs ×2(各1文の理由)
  • 最弱前提 / Weakest link(前提+予想バイアス方向
  • 外挿 / Generalize to {country | sector | cohort} → +/0/– & why
  • 確証テスト / One more test(≤12 words)

4. 発話スターター / Sentence starters

  • 主張 / Claim
    “The paper argues that , using to identify the causal effect.”
  • 設計 / Design
    “The identification relies on parallel trends / exclusion / continuity.”
  • 図表 / Figure
    Figure 2 shows the sign/size, which matters because .”
  • 弱点 / Weakest link
    “If assumption A fails due to B, the estimate likely over/understates the effect.”
  • 外挿 / Generalize
    “In Germany/another sector, the effect is likely +/0/– because .”
  • 追加テスト / Extra test
    “A placebo / heterogeneity / alternative dataset would strengthen the claim by .”

5. ミニ用語集 / Mini glossary

  • seniority wages年功賃金
  • lifetime employment終身雇用
  • non-regular employment非正規雇用
  • shuntō (spring wage offensive)春闘
  • identification strategy識別設計
  • parallel trends (DID)並行トレンド仮定
  • selection bias選抜バイアス
  • measurement error測定誤差
  • placebo/falsification testプラセボ/偽検証
  • heterogeneity異質性

6. ルーブリック(3点法)/ Lightweight rubric (3-point)

観点 / Criterion 3 — Strong 2 — Adequate 1 — Needs work
主張の明確さ / Claim ≤18語・明確・反証可能 だいたい明確 曖昧・叙述のみ
図表活用 / Figures ID×2・適切・関連 1つのみ/一部不適 なし/不一致
前提+バイアス / Assumption & bias 前提+方向を提示 前提のみ ぼんやり
外挿 / Generalization 変更点+根拠が明確 一部根拠不足 根拠なし
追加テスト / Extra test 実行可能で有益 実行可だが弱い 不明瞭/不可

教員は2行フィードバック(良かった点+次回の一点)を返却。


7. ワークシート / Worksheets

A) 設計の再構成 / Reconstruct the design
- Unit / Outcome(s) / Treatment–Instrument–Running var
- Key assumption: parallel trends / exclusion / continuity / no sorting / other
- Threats: measurement / selection / anticipation / spillovers

B) バイアス方向 / Bias direction
- If assumption fails because , estimate likely over/understates because .

C) 転用計画 / Transfer plan(Japan ↔︎ Germany)
- Context gap(institutions, culture, data)
- Minimum design(ID strategy, main outcome)
- Risk check(bias & mitigation: alt. dataset/placebo/heterogeneity)


8. 代替運営 / Alternatives

  • 同じ論文を3人で読む:Methods / Results / Limitations を役割配分。
  • 時間不足:Deep dive を1回(15–18分)+Transfer を拡張(30分)。
  • 言語負荷が高い:ノートはJP/DE可、発言の骨子は英語(上のスターター使用)。