Journal Club Guide / ジャーナルクラブ実施要領(90分)
HRM in Japan — Reading, Critique, and Transfer / 日本のHRM:講読・批判・転用
0. 前準備 / Before class(5–15分)
学生への依頼(1本選んで軽く準備):
- 1行サマリー(18語以内)
- 図表ID ×2(各1文で「なぜ重要か」)
- 限界2点(識別/前提から1つ+測定/選抜から1つ)
- What-if 質問 ×1(「Xが変わったら結論は保つ?」)
What to prepare (choose ONE paper):
- 1-line claim (≤18 words)
- 2 figure/table IDs (+ one-sentence why each matters)
- Two limitations (one on identification/assumptions; one on measurement/selection)
- One “what-if” (Would the result hold if X changed? Why?)
当日のミニ役割(交代制) / Mini-roles (rotate):
Timekeeper(時間管理) / Skeptic(批判担当) / Scribe(記録担当)
1. 進行全体 / Session flow(90分)
A. クイック同期 / Quick sync(15分)
- 自己紹介 & 1行サマリー(3分)
Each says their 1-line claim (≤10 sec). - 図表フラッシュ(7分)
Each shows 2 figure/table IDs (~60 sec per person). - 用語のすり合わせ(5分)
Agree on 3 key terms (英語 + 日本語):
seniority wages(年功賃金), lifetime employment(終身雇用), non-regular(非正規), identification(識別), parallel trends(並行トレンド) など。
B. ディープダイブ ×2 / Deep dives ×2(25分 × 2)
各ラウンドの流れ / Per round (25’): 1. Reconstruct(設計の再構成・6’)
- 90秒ピッチ → DID / IV / RD / panel FE / decomposition など識別を板書で再構成
- 90-sec pitch → Rebuild identification on board. 2. Weakest link(最弱前提の検証・8’)
- Skeptic が1つの前提を指名し、破れたときのバイアス方向を予測
- Skeptic picks one assumption; predict bias direction if it fails. 3. Generalize(外挿・6’)
- 1次元(国/時期/産業/コホート)を変え、効果が +/0/– になる根拠を議論
- Change one dimension; argue +/0/– with reasons. 4. What would convince you?(確証テスト・5’)
- 追加テスト1つだけ(placebo/異質性/別データ など)
- Propose exactly one extra test (placebo/heterogeneity/alt. data).
役割は毎ラウンド交代 / Rotate Timekeeper–Skeptic–Scribe each round.
C. 転用&まとめ / Transfer & wrap(25分)
- Japan ↔︎ Germany 転用プラン(15’) / Mini-application (15’)
- Context gap(制度・文化・データ)
- Minimum design(識別と主要指標)
- Risk check(主バイアスと対処)
- Context gap(制度・文化・データ)
- Scribe報告(5’) / Scribe’s readout (5’)
3行:結論 / 設計 / リスク
- Exit ticket(5’)
- 学んだこと / One new thing
- 不確かな前提 / One assumption unsure about
- 来週やるテスト / One test I’ll run next week
- 学んだこと / One new thing
2. 役割チェックリスト / Role checklists
Timekeeper — 「残り2分」を必ず宣言 / Announce “two minutes left”.
Skeptic — 前提は1つに絞る(並行/排他/連続性/測定/選抜) / Choose one assumption.
Scribe — 名詞+図番のみ記録、最後に3行要約 / Noun phrases + figure IDs; 3-line summary.
3. ワンスライド様式 / One-slide template
- 1行サマリー / Claim(≤18 words)
- 設計 / Design:☐ DID ☐ IV ☐ RD ☐ panel FE ☐ decomposition ☐ other
- 図表 ×2 / Figure–Table IDs ×2(各1文の理由)
- 最弱前提 / Weakest link(前提+予想バイアス方向)
- 外挿 / Generalize to {country | sector | cohort} → +/0/– & why
- 確証テスト / One more test(≤12 words)
4. 発話スターター / Sentence starters
- 主張 / Claim:
“The paper argues that …, using … to identify the causal effect.” - 設計 / Design:
“The identification relies on parallel trends / exclusion / continuity.” - 図表 / Figure:
“Figure 2 shows the sign/size, which matters because ….” - 弱点 / Weakest link:
“If assumption A fails due to B, the estimate likely over/understates the effect.” - 外挿 / Generalize:
“In Germany/another sector, the effect is likely +/0/– because ….” - 追加テスト / Extra test:
“A placebo / heterogeneity / alternative dataset would strengthen the claim by ….”
5. ミニ用語集 / Mini glossary
- seniority wages — 年功賃金
- lifetime employment — 終身雇用
- non-regular employment — 非正規雇用
- shuntō (spring wage offensive) — 春闘
- identification strategy — 識別設計
- parallel trends (DID) — 並行トレンド仮定
- selection bias — 選抜バイアス
- measurement error — 測定誤差
- placebo/falsification test — プラセボ/偽検証
- heterogeneity — 異質性
6. ルーブリック(3点法)/ Lightweight rubric (3-point)
| 観点 / Criterion | 3 — Strong | 2 — Adequate | 1 — Needs work |
|---|---|---|---|
| 主張の明確さ / Claim | ≤18語・明確・反証可能 | だいたい明確 | 曖昧・叙述のみ |
| 図表活用 / Figures | ID×2・適切・関連 | 1つのみ/一部不適 | なし/不一致 |
| 前提+バイアス / Assumption & bias | 前提+方向を提示 | 前提のみ | ぼんやり |
| 外挿 / Generalization | 変更点+根拠が明確 | 一部根拠不足 | 根拠なし |
| 追加テスト / Extra test | 実行可能で有益 | 実行可だが弱い | 不明瞭/不可 |
教員は2行フィードバック(良かった点+次回の一点)を返却。
7. ワークシート / Worksheets
A) 設計の再構成 / Reconstruct the design
- Unit / Outcome(s) / Treatment–Instrument–Running var
- Key assumption: parallel trends / exclusion / continuity / no sorting / other
- Threats: measurement / selection / anticipation / spillovers
B) バイアス方向 / Bias direction
- If assumption fails because …, estimate likely over/understates because ….
C) 転用計画 / Transfer plan(Japan ↔︎ Germany)
- Context gap(institutions, culture, data)
- Minimum design(ID strategy, main outcome)
- Risk check(bias & mitigation: alt. dataset/placebo/heterogeneity)
8. 代替運営 / Alternatives
- 同じ論文を3人で読む:Methods / Results / Limitations を役割配分。
- 時間不足:Deep dive を1回(15–18分)+Transfer を拡張(30分)。
- 言語負荷が高い:ノートはJP/DE可、発言の骨子は英語(上のスターター使用)。